İmplant Cerrahisi

İmplant uygulama öncesi hazırlıklar

İmplant uygulamasına başlamadan önce diş hekimi hastanın filmleri inceleyerek çene kemiği kalitesi ve miktarını öğrenir. Daha sonra titizlikle kullanılacak implantı seçer. Bu aşama çok önemlidir. Çünkü implantlar çeşitli durumlara göre şekil ve ebatlarda üretilirler. Bu aşamada hastaya yapılacak olan operasyon ve sonrasında nasıl görüneceği hakkında bilgi verilir. İmplant uygulamasından önce tüm detaylar incelenip planlandığı için uygulama sırasında herhangi bir riskli durumla karşılaşma olasılığı düşüktür.

İmplant uygulaması nasıl yapılmaktadır?

İmplant uygulaması genellikle iki aşamada gerçekleştirilir. Daha ileri cerrahi uygulama gerektirmeyen, standart bir implant uygulaması için ilk aşamada implant yerleştirilecek bölgeye lokal anestezi yapılarak bölgenin anestezisi sağlandıktan sonra diş eti dikkatlice kaldırılır. Daha önceden belirlenmiş olan kemik kalınlığı ve yüksekliğine uygun olarak implant için kemikte yer hazırlanarak yerleştirilir. İmplant uygulamasının ikinci aşamasında, implantın kemik ile bütünleşmesi için kemiğin durumuna ve uygulanan çeneye göre belli bir süre beklendikten sonra üzeri kapalı olan implantın üzeri açılarak dişi taklit eden kısım yerleştirilir ve protez işlemlerine başlanır.

İmplant tedavisi cerrahi bir operasyonla yapılmaktadır. Eğer yapılacak olan tek bir implant operasyonu ise bu işlem 10 dakika ile 15 dakika arasında değişmektedir. İmplant tedavisinin süresi yapılacak olan implant sayısına ve hastanın çene kemiğine bağlı olarak değişebilir. Cerrahi operasyondan sonra, implant ile kemiğin bütünleşmesi için (osseointegrasyon) 1-3 ay kadar beklenir. İmplant kemikle osteointegre olduktan sonra üzerine uygulanacak olan protezler 1-5 gün içerisinde alınan ölçü yöntemine göre simante edilir.

Toplamda 1-4 ay süren implant tedavisi sonucunda hastalar doğal dişe en yakın sonucu elde etmekte ve uzun ömürlü dişlere kavuşmaktadırlar.

Dijital cerrahi rehber nedir?

Dijital cerrahi rehberler, implantların kemiğe ideal bir açıda ve ideal konumda yerleştirilmelerini sağlayan akrilik şablonlardır. İmplant cerrahilerinde bu rehberler hekime de hastaya da büyük kolaylıklar sağlar.

Operasyon öncesinde 3 boyutlu tomografi ile hastanın çene görüntüleri elde edilir. Bu görüntülerle implant yerleştirilecek bölge çok iyi analiz edilir ve o bölgeye yerleştirilecek olan implantın ebadı, yeri ve açısı ayarlanır. Sanal ortamda tasarlanan implantların yerleştirilme yerlerini gösterecek olan plastik şablonlar 3 boyutlu yazıcılar aracılığıyla üretilir. İmplant operasyonu sırasında bu plastik şablonlar hastanın ağzına uygulanır ve implantlar cerrahlar tarafından rahatça kemiğe yerleştirilir. Bu sayede implantlar çok hassas ölçümlerle kemiğe yerleştirilir ve operasyon süresi de kısalır.

İmplant operasyonu sırasında ağrı duyar mıyım?

Cerrahi bir işlem olan implant operasyonundan önce hastaya lokal anestezi uygulanır. Bu yüzden cerrahi işlem sırasında hasta hiçbir şekilde acı veya ağrı hissetmez. İmplant yapılan hastalarda aynı gün anestezi etkisi dağıldıktan sonra hafif ağrılar olabilir. Bu ağrılar normal karşılanmaktadır. Operasyon sonrası diş hekiminin önerdiği ağrı kesici kullanılarak bu durum giderilir. İmplant yaptıran hastalara daha sonra sorulduğunda bu ağrının normal diş çekiminde yaşanan ağrıya benzer olduğu söylemektedirler.

İlaç Kullanımı;

Cerrahi operasyondan sonra ilk birkaç günde duyulacak ağrı hekimler tarafından normal karşılanmaktadır. Ameliyat sonrası diş hekimi tarafından verilen ağrı kesiciler ve antibiyotikleri söylendiği gibi düzenli olarak kullanmanız gerekir. Ağrınız kalmasa dahi ağrı kesici ilaçlarınızı planlandığı gibi kullanmaya devam etmelisiniz. Çünkü ağrı kesiciler bilinen etkileri dışında şişlik indirici özellikleri sebebiyle bir süre daha kullanılabilir. Eğer hekim tarafından bir gargara verildiyse söylendiği şekilde ve zamanda yapılmalıdır. İlk günlerde gargara yapmak zararlı olabilir.

Cerrahi bir işlem olan implant operasyonu sırasında kesilerek açılan diş eti işlem sonrası dikilerek tekrar kapatılır. Burada oluşan yara çok kısa sürede iyileşmekle birlikte ilk 2 gün kan sulandırıcı ilaçlardan uzak durmak gerekir. Diş hekimi tarafından verilen ağrı kesici yerine kanı sulandıran aspirin kullanımı önerilmemektedir. Aspirini kan sulandırıcı olarak kullanan hastalar hekimlerine danışmadan aspirini kesmemelidir.

İmplant cerrahisi sonrası bakım nasıl olmalıdır?

İmplantolojinin başarılı olabilmesi için hastanın genel sağlık durumunun iyi olması ilk şarttır. Sağlık durumu ve kemik yapısı müsait olan hasta yeterli iyileşme potansiyeli potansiyelini taşımaktadır. Hastaya doğru teşhisin konulması ve implantın özenle seçilmesi hekim ve hasta açısında oldukça önemlidir. Başarıyla sonuçlanan implantolojiden sonra implantın temizlik ve bakımının doğru yapılması çok önemlidir. İmplant hastasının cerrahi işlemden sonra hekimin tavsiyelerine uyması yüksek önem taşımaktadır. Az da olsa yaşanan implant kayıplarında hasta hatalarının payı da yüksektir. 2 saat bir şey yememek, 24 saat sigara içmemek, sıcak ve sert gıdaları 24 saat tüketmemek gibi önemli tavsiyelere mutlaka uymak gerekmektedir.

İmplant sonrası şişlik;

İmplant operasyonu sonrası cerrahi işlem bölgesinde şişlik olması normaldir. Çene kemiğinde implant için açılan yuva bir miktar açılan diş eti implant bölgesinde az da olsa bir tramvaya neden olmaktadır. Diş hekimi bu bölgede az da olsa şişlik beklediğinden İmplant bölgesine buz kompresi yapılmasını ister.

İmplant sonrası nelere dikkat edilmelidir?

Nasıl beslenmeli;

İmplant ameliyatı sonrasında birkaç ay beslenmenize dikkat etmeniz gerekmektedir. Titanyum implantın çene kemiğine kaynama süreci olan bu dönemde, sıcak veya soğuk olmayan yumuşak gıdalarla beslenerek implantın stabilitesine zarar vermemiş oluruz. Bu konuda diş hekiminizin tavsiyeleri olsa da bilgilenmeniz açısından aşağıdaki örnekleri verebiliriz.

Oda ısısındaki yoğurt, peynir, çorbalar, meyve suları, yumuşak pişirilmiş yumurta, yumuşak et, süt, dondurma, muhallebi ve ekmeğin iç kısmı gibi yumuşak yiyeceklerle beslenebilirsiniz. Beslenmeniz eskiye göre az olacağından; taze sıkılmış meyve suları, kivi, elma, çilek, greyfurt, portakal gibi meyvelerden tüketerek doğal yoldan C vitamini katkısı yapabilirsiniz.

Sıcak ve Soğuk Gıda Tüketmemek;

İmplant tedavisinden sonra yapılması gerekenler yani diş hekimin yapacağı tavsiyelere uymak implantolojinin başarılı sonuçlanmasında büyük önem taşımaktadır. Başarılı bir implant ameliyatından sonra diş hekiminizin size söyleyeceği ilk şey sıcak ve çok soğuk gıdalar tüketmemek olacaktır. Uygulanan implant sayısına, implantın markasına ve cerrahi işlemin düzeyine göre 3-10 gün arası bu tavsiyeye uymak gerekmektedir.

Sert Gıdalar Tüketmemek;

Cerrahi operasyonla açılan diş eti operasyon sonrası dikilerek kapatılır. Diş eti düzelene kadar beklemesi gereken dikişlerin darbe almaması çok önemlidir. Diş hekimi tarafında dikişler alınana kadar sert gıdalar tüketmemek veya bu dikişli bölgeye baskı yapabilecek herhangi bir davranıştan uzak durmak gerekir. Bu süreçte yumuşak veya sıvı gıdalar tüketerek beslenmek gerekmektedir. Eğer tek tarafta implant yapılmışsa implant olmayan bölgeyi kullanmak daha akıllıca olacaktır.

İmplant ve Ağız Bakımı;

İmplant ameliyatından sonra ilk 48 saatlik dilimde ağız bakımı çok önemlidir. Ağız içinde basınç oluşturacak hareketlerden kaçınmak gerekir. İmplant sonrası 1 gün boyunca ağzınızı çalkalamak veya gargara yapmak önerilmez. Ağız içinde biriken tükürüğü mümkün olduğunca yumuşak dışarı atmak gerekir. Emerek yapılan tükürmede negatif yönde oluşan basınç çok zararlıdır. Yine ağız içinde basınç yapacak oflama veya üfleme benzeri hareketlerden kesinlikle sakınılmalıdır.

İlk günlerde ağız temizliği yaparken fırçalama ve diş ipi kullanımında dikkatli olmak gerekir. Mümkün olduğunca yavaş hareketlerle uygulanmalıdır. Bunun yanı sıra implant alanlarını nemlendirilmiş pamuk bez veya gazlı bez yardımıyla temizleyebilirsiniz.

Sigara ve Alkol Kullanımı;

İmplant operasyonu sonrasında sigara ve alkol kullanımı iyileşme sürelerini olumsuz yönde etkilemektedir. Öncesinde de kullanımı önerilmeyen bu iki zararlı maddenin implant üzerindeki bazı olumsuzlukları aşağıda sıralanmıştır.

Sigara kullanımının ağız içerisinde dokularda uluşan bakteri plağına zemin hazırlayarak, enfeksiyon riskini arttırması

Sigaranın karbonmonoksit ve toksit etkilerine bağlı olarak implantın kemikle bütünleşmesini olumsuz yönde etkiler.

Yara iyileşmesini geciktirmek.

Kanlanmayı azaltmak.

Çene kemiği tozu (kemik grefti) nedir?

İmplant uygulanacak olan bölgede kemik yetersizliği durumlarında, diş implantlarının yerleştirilebileceği bir alan yaratmak için yapılan operasyona kemik greftleme adı verilir. Vücudun farklı bir bölgesinden alınan yeni bir kemik dokusunu çene kemiğine yerleştirme olarak tarif edebileceğimiz bu işlem, diş implantlarının güvenli bir biçimde yapılabilmesine olanak sağlar.

Yeterli kalitede ve miktarda kemik yaratabilmek için uygulanan kemik greftleme işleminin birkaç çeşidi vardır.

Otojen Greftler, implant uygulanacak kişiden alınacak dokuları temsil eder.

İzojen Greftler, alıcı ile benzer genetik yapıdaki bir başka canlıdan alınan dokuları içerir.

Allojenik greftler (allogreftler), aynı türden, farklı bir genetik yapıdan alınan dokulardır.

Xejonik implantlar (xenogreftler) ise farklı bir türden alınan dokulardır.

Vücudun belli bir bölgesinden alınan kemikle uygulanan greftleme yöntemi yani Otojen Greftleme, diş hekimliğinde en çok başvurulan greftleme yöntemidir. Bu teknikte kemik transplantasyonu için en çok tercih edilen bölgeler alt çenenin uç ya da ramus bölgeleri ve daha çok sinüs lifting işlemi için tercih edilen üst çenedeki tuber adı verilen bölgedir. Bu greftleme yöntemine karşı bağışıklık sistemi herhangi bir reaksiyon göstermez çünkü uygulanan kemik vücudun ve hatta ağız bölgesinin kendi ortamından alınıp uygulanmıştır.

Çene kemiği tozları hangi durumlarda kullanılır?

Kemik greftleri dental implantların yapılacak bölgede yetersiz kemik varlığı, diş çekimiyle aynı seansta implant yapılması istenen durumlar, implant öncesi sinüs tabanı yükseltme operasyonlarında ya da kronik iltihaba sebep olan ve uzun süre ağızda kalarak kemiğin erimesine neden olan dişlerin çekimi esnasında kullanılır. İçerdiği hücreler, kemik oluşumu ve büyümesi için gerekli maddeler sayesinde bölgenin daha hızlı iyileşmesine ve kemik hacminin artmasına yardımcı olur.